ABES

Aktuality

Rozhovor v časopise EXKLUZIV se zakladatelkou a tvůrkyní ABESu

 

Marie Ratajová, je úspěšnou podnikatelkou a redakce časopisu EXKLUZIV se s ní proto rozhodla udělat rozhovor, který vyšel 4.10.2017.

Pro případ, že byl již vyprodaný, si celý rozhovor můžete přečíst zde :-)

 

Musíte se rozhodnout

 

V životě podnikatelky Marie Ratajové (48) přišel okamžik, kdy se všechno změnilo od základů. Dala výpověď a začala si plnit svůj sen. Výsledkem je nejen vlastní firma, úspěch, ale i vlastní počítačový program ABES – právní software pro realitní kanceláře, který je profesionálním nástrojem s mnohastranným využitím. Povídali jsme si nejen o její kariérní cestě, ale i o tom, co bylo nejtěžší a co ji naopak posunulo nejdál.

 

Jak jste se dostala k realitám?

Můj tatínek měl jednu šestnáctinu ve sto hektarovém lese. Jinak tam bylo celkem asi sto spoluvlastníků. To byl jeden z velkých realitních oříšků a mně a jedné mojí kolegyni, která už realitní kancelář měla, se podařilo ten les prodat. A potom jsem si otevřela vlastní kancelář. Během dvou tří let jsem se vypracovala mezi ty nejlepší v daném regionu.

 

A jak jste se dostala k právu?

Sama jsem si od začátku dělala všechny smlouvy. A zjistila jsem, že to je z toho všeho, co makléř musí umět, přesně ta část, která mě skutečně baví. Proto jsem dálkově začala studovat právo na Masarykově Univerzitě v Brně.

 

Pak jste ale založila vlastní společnost? Čím se zabýváte?

Ano. Primárně šlo o realitní činnost, ale poslední čtyři roky se zabýváme už výhradně provozem a správou právního softwaru, který jsem si vymyslela, s programátory naprogramovala a uvedla na trh. Je to takový robot na smlouvy a je určen pro realitní profesionály.

 

Co vás k tomu přimělo? Kde ten nápad vznikl?

Když jsem měla realitní kancelář, bavilo mě vymýšlet, jak právně vše ošetřit, aby nakonec byly spokojené všechny strany. Měla jsem makléře, kteří se zabývali obchodem, a já dělala jen právní stránku věci. Jak jsem neustále dokola pracovala se vzory smluv a spoustu času strávila s vyplňováním rutinních údajů, tak jsem si představila, jak by bylo super, kdyby člověk jednou někam zadal údaje a ve výsledku by se mu ukázala nejen hotová smlouva, ale všechny dokumenty, které pro převod nemovitosti potřebuje. Odpadla by nudná administrativa - nebo alespoň její podstatná část. Tady někde vznikl ten nápad.

 

A jak se dál rozvíjel?

Mě hodně baví a zajímají inovace a nové technologie. Už někdy po roce 2000 jsem si nechala naprogramovat první systém, v němž si klienti mojí realitní kanceláře mohli online zadat poptávku s parametry, a vyjely jim relevantní  nemovitosti, a navíc pak automaticky dostávali do e-mailu relevantní novinky. Dnes je to naprostá samozřejmost. Tehdy to byla novinka, která nám zrychlovala práci, protože makléřům odpadla nutnost klienty obvolávat a často jsme prodali dřív, než vyšel inzerát. Tenkrát jsem působila v Českých Budějovicích a moje realitní kancelář byla i díky tomu jedna z nejlepších a nejúspěšnějších. Vždycky hledám cestu, kde bych mohla propojit to, co mě baví, s tím, co práci zefektivní a pomůže k úspěchu. Tak vznikl ABES.

 

Jak řešíte změny a úpravy zákonů?

ABES samozřejmě pravidelně aktualizujeme, bez toho bych nemohla garantovat, že naše smlouvy jsou ke dni vygenerování v souladu s legislativou. A bez téhle garance bych ABES na trh vůbec nepustila. Chceme poskytovat špičkové služby, ne polovičaté řešení. V roce 2013 vznikla první verze, ještě podle starého občanského zákoníku, ihned po novele jsme spustili verzi podle nového. Kromě dokumentace pro převod nemovitostí přibyly postupně nájemní, zprostředkovatelské a rezervační smlouvy. A také smlouvy pro převody členských podílů v bytových družstvech.

 

V čem je váš systém nejprospěšnější?

Pro mě jako pro člověka, který smlouvy dělal sám, je to obrovské časové úspoře. A také odstranění chybovosti. To zná každý, kdo připravuje smlouvy. Jakmile se někde něco překopírovává, přepisuje, dopisuje, vždycky se v tom nasekají chyby. ABES takové chyby nedělá a na nic nezapomene.

Taky je pro naše uživatele příjemné, že naše smlouvy procházejí u klientů často bez připomínek. Jsou vytvořené na základě dlouholeté praxe v realitách, a proto vyvážené pro obě strany. Celý proces se zrychluje a je "hladký".

 

A byla při uvedení systému v život nějaké překážka, s níž jste se potýkali?

Trochu jsme předběhli dobu. Dlouho jsme bojovali – a vlastně stále ještě bojujeme - s tím, že uživatelé buď mají své právníky a platí za ně nemalé peníze, nebo si to dělají sami. Měli tyto dvě možnosti a najednou se objevila třetí. Nejtěžší bylo získat si jejich důvěru. Přišlo jim nemožné, že nějaký robot dokáže udělat práci právníka. Museli jsme je přesvědčit. A mnohé stále ještě přesvědčujeme. Ale mám radost, že o automatizaci práva se pomalu začíná mluvit i mezi advokáty a přestává to být takové sci-fi.

 

Jakou to má odezvu od uživatelů?

Pozitivní. Naprostá většina z těch, kteří nám dali důvěru, u našeho systému zůstala. A přibývají další. Dali jsme uživatelům i možnost využít advokátní služby, kdyby narazili na nějaký případ, se kterým si opravdu neví rady. Takže u nás mohou skutečně právní servis řešit komplexně.

 

Znamená to, že uživatelé mají možnost se poradit i s právníkem?

Ano, mají možnost kontroly a úpravy, a já také funguji jako právní podpora na telefonu.  A zavedli jsme službu, kterou naši uživatelé velmi oceňují - posíláme pravidelné informace o novinkách, různé právní tipy a rady, jak řešit právní problematiku. Informujeme jednoduše, nemluvíme "právničtinou"… a především z té praktické stránky. I na tom je vidět, že náš systém neustále reaguje na to, co se v legislativě děje.

 

Jak dlouho fungujete?

Čtvrtým rokem.

 

Když jste zmínila převod nemovitosti. Dnes je to poměrně riziková činnost, která láká různé podvodníky…

Ano. Nese to svá rizika. Samozřejmě cílem je, aby na konci celého procesu kupující vlastnil nemovitost a prodávající peníze. Jenže cesta je k tomu delší a je dobré do té doby, než dojde k převodu, mít peníze v úschově u třetí strany. Nám se podařilo vyjednat s Unicredit Bank úschovy kupních cen. Taková úschova je v současnosti po různých aférách, kdy realitní či advokátní kancelář zpronevěřila peníze klientů, na trhu považována za nejbezpečnější. Naši uživatelé ABESu ji mohou využít a máme ji za bezkonkurenčně výhodných podmínek. Standardně se cena pohybuje v procentech odvíjejících se od uschované sumy, minimálně od 4000. Jistotní účty v UCB jsou za jednotnou cenu a ta je pod standardním minimem. Dosáhli jsme toho díky tomu, že ABES generuje smlouvy pro UCB, a tím se zautomatizovala činnost bankovních právníků, kteří teď do procesu vůbec nezasahují. UCB nám dala důvěru a my ji už více než 2 roky nezklamali. Všechno funguje k naprosté spokojenosti

 

Jakou vy jako žena máte zkušenost z prostředí realit a práva?

Většinově pozitivní, ale je to jako v každém jiném oboru. Ale potkávala jsem se s určitým despektem, že realitní kancelář není schopna udělat kvalitní smlouvu. Ale já osobně jsem zajistila převod k více než šesti stům nemovitostem po celé České republice. A s výsledkem, kdy kupující a prodávající byli spokojeni, protože to je podle mě známka úspěšného obchodu, nejen provize makléře. A je dobré si uvědomit, že dobrá realitní kancelář, která uzavře několik smluv do měsíce, má v oboru více zkušeností, než třeba advokátní kancelář, která takové smlouvy uzavře jen pár do roka. Navíc, když použijí náš ABES, mají záruku, že všechno bude OK. Jeto profesionální nástroj, který ocení nejen kanceláře, ale i jejich klienti.

 

Setkala jste se ve své kariéře s nějakým úsměvným požadavkem, který někdo chtěl?

Těch bylo spousty, ale řeknu vám jednu věc: nejlepší jsou v realitách klienti, kteří chtějí nemovitost prodat za co nejvíce peněz, ale nechtějí ji nikde inzerovat. Mají pocit, že na jejich rodinný poklad, do něhož často neinvestovali už roky, má správný makléř v šuplíku spoustu zájemců, kteří právě na tu jejich nemovitost čekají a poperou se o ni. (smích)

 

A na straně kupujících?

Chtěli třeba chalupu na samotě, ale podmínku měli, že obchod, škola, doktor a autobus bude pár metrů od domu. To je taková perlička.

 

Řekla byste, že máte splněný kariérní sen?

Vždycky jsem chtěla dělat věci jinak, než dělá každý, být v něčem unikátní, vyčnívat. Být jen jedna z mnoha mě nebaví. Takže svůj sen si právě plním. Když jsem si ABES vymyslela, bylo to něco, co tu ještě nikdo nedělal. A vlastně ani nic srovnatelného pořád nedělá. Je to trochu jako moje dítě, takže jsem nadšená, že jsem překonala nedůvěru lidí a funguje to. Prosadili jsme se. Mám radost, že ABES pomáhá zlepšovat trh s nemovitostmi a pomáhá realitním kancelářím být profesionální a dělat svoji práci lépe a efektivněji.

 

Když se ohlédnete zpátky, co vás nejvíce posunulo vpřed?

Jeden můj šéf. Byla jsem zaměstnaná jako tisková mluvčí. Můj nadřízený posuzoval moji práci podle toho, že přicházím přesně v osm hodin, ale výsledky neviděl, ani neuměl posoudit, jak pracuju. Uvědomila jsem si, že takového šéfa nechci. Že vlastně vůbec nechci žádného šéfa. To byl pro mě zlomový moment, kdy jsem dala výpověď a šla jsem podnikat.

 

Jaká byla reakce okolí?

Ťukali si na čelo, jestli jsem se nezbláznila. (smích) Byla jsem čerstvě rozvedená, samoživitelka. Ale zvládli jsme to a bylo to nejlepší rozhodnutí mého života.

 

A co byl nejtěžší okamžik vaší kariéry?

Nejtěžší je vytrvat. V podnikání to zažil asi každý. Nastane období, kdy jdou věci těžko, máte pocit, že máte v cestě jen samé překážky, a že každou chvíli se váš sen sesype jako domeček z karet. Všechno se sype pod rukama a je opravdu těžké věřit tomu, že to má smysl a že úspěch se nakonec dostaví.

 

Co vy a volný čas?

Ani nevím, u mě je práce koníčkem. Mám ale věci, u kterých si vyčistím hlavu. Ráda si zajdu do divadla, do kina, cestuju, baví mě architektura nebo historie. Plážový typ rozhodně nejsem.

 

Co byste poradila ženám, které mají podobnou touhu splnit si svůj kariérní sen?

Každý to máme jinak. Pro mě je zásadní okamžik udělat rozhodnutí, že do toho půjdou. Otázky, které řeší před tím momentem, jak to udělat a podobně – to všechno vyřeší, to přijde. Ale musejí mít vnitřní jistotu, že tohle je to pravé, co opravdu chtějí. A jak říká moje dcera: „Nemám variantu B, kdybych ji měla, znamená to, že variantě A nevěřím.“